söndag 17 augusti 2014

Garderobsrensning

För några år sedan började jag göra en rejäl garderobsrensning en gång om året. Tidigare gjorde jag aldrig mig av med något. Lådorna var fulla av kläder som passade blandat med sådana som var för små eller sånt som visserligen passade men som inte kändes 100 och jag därför aldrig använde. Varenda gång jag skulle ha något bläddrade jag förbi samma saker och blev lika förbannad när jag halv sex på morgonen upptäckte att plagget var för litet eller glipade eller bara fick mig att se sämre ut. Jag har en ganska oproportionerlig kropp och måste därför vara väldigt petig för att det ska se ok ut. Jag insåg att det bara var en mindre del av allt jag hade som jag faktiskt använde.

1. Jag tog fram allt jag hade. Visserligen i flera omgångar men allt skulle fram inklusive lådor i förrådet och alla andra ställen där jag prånglat undan saker.

2. Skapade kategorier
- behålla (och underkategorier vinter/sommar/hela året)
- ge bort (vänner, klädåtervinning etc)
- slänga
- nostalgi (för de där plaggen som betyder något väldigt speciellt fast man inte kan ha dem längre)
- "kanske"(en depå som hårdgranskas igen efter ett par månader)

Sen började det svåra.......

3. Provade. Allt. Seriöst ALLT.

4. Frågade mig
- känns det bra? Riktigt bra?
- kommer jag att använda det? Ärligt!
Bad min tålmodiga och mycket uppriktiga mamma  komma över medan jag provade. Jag behövde hennes hårda men sanna omdömen.

5. Behövdes något fixas? (sy i knappar, tvättas, noppas, vädras - inget fick läggas tillbaka slutligen innan det var gjort).

Jag insåg att många t-shirts och strumpor var urtvättade eller att maken saknades, att mycket var fint men inte passade mig och att jag hade rätt många jeans som klämde i midjan. Jag har inte storlek 36 längre och kommer aldrig att ha det igen. Allt rök.
Skulle tro att jag gjort mig av mig ungefär 3/4 av allt från det att jag började rensa till denna sommarens rensning. Har fått mycket bättre överblick och kan planera mina köp på ett klokare sätt.
Jag är så kär i min lilla klädkammare!

10 kommentarer:

  1. Vad har du gjort med alla dina drömmiga kläder?! Här har du en mycket intresserad intressent av dina avlagda trasor :D
    Ps. Kom på att jag har en tröja som kanske skulle passa dig perfekt! Den är Tiffanyblå och inte i min storlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att veta:-). Det mesta har gått till en nära vän som är väldigt klädintresserad och en del till Emmaus (vi har det i huset så jag har skänkt mycket dit). Tiffanyblå låter fab! Vi måste helt enkelt ses snart! Jag tänker skumpa, Tiffanyblå tröja och andra väsentligheter! Kramar

      Radera
  2. Plus: heja dig som rensar så bra! Det ska jag också göra snart igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är befriande! Som terapi med fördelen att man får plats för nya skatter:-)

      Radera
  3. Det där borde jag verkligen göra men jag får lite lätt panik vid tanken på att jag då kanske inte har något att ta på mig! Önskar jag kunde hitta en lista över "baskläder" man "måste" ha för att först säkerställa att jag har det jag behöver så att jag sedan kan rensa. Kram L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag känner igen den känslan! Men sen tog ilskan över när jag alltför många mornar svurit medan jag bytt kläder, trasslat till håret och skällt på sambon för att jag inte kunde knäppa byxorna (före frukost är allt hans fel;-). Vi får jobba på att hitta en bra lista. Stor kram vännen!

      Radera
  4. You mad woman, you!

    Jag är grymt imponerad.

    Om jag skulle försöka mig på det där skulle det ta mig flera veckor.

    Plus att nostalgihögen skulle bli enorm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det gjorde det första gången. Men nu har jag hållit på några år så går det bättre. (Och jag har tre nostalgilådor men de står iaf undanstoppade och öppnas bara vid den årliga kollen). Kramar!

      Radera
  5. Men visst är det skönt när man har gjort det? Jag rensar vår och höst och skriver listor på inköp..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Befrielse! Jag älskar att du också är en rens- och listperson!! Förutom att vi älskar riktiga papperskalendrar;-). Kram!

      Radera