lördag 8 november 2014

Farang

I veckan var tjejgänget ute och åt middag på Farang på Tulegatan, ett för oss nytt ställe. En stor lokal med asiatisk influens och köket öppet längs med sidan. Det är mörkt därinne så det var inte helt lätt att läsa menyn.

Vi började med champagne, en sort jag inte testat tidigare men som var en trevlig bekantskap, Palmer Blanc de Blancs. Har lärt mig kika efter blanc de blancs eftersom jag hitills aldrig har träffat på någon jag inte tyckt om. Att den tydligen finns på systemet också är ett extra plus.

Eftersom vi hade svårt att välja följde vi rekommendationen och tog en avsmakningsmeny. Vi fick
  • Ha plu blad med varmrökt lax, rostade jordnötter och forellrom
  • Sashimi på pilgrimsmussla med asiatiska örter och svartvinsvinägerdressing
  • Softshell crab med grön mango, mynta, pomelo, jordnötter mm
  • Knaperstekt gris med risvinäger och rostad lök
  • Thai-Rotibröd med rendang curry och kokosgrädde
  • Tofu med vattenkrasse och pak choy
  •  Långbakad kalvkind i koksbuljong och sallad på mynta och böngroddar
  • Thaimarinerad frukt, sockerärtor, passionsfrukt, vaniljkokoslag och mango-mandarinsorbet.
Det var väldigt gott alltihop men det var ganska varierande storlek på portionerna vilket gjorde att jag egentligen var tvärmätt efter de första fyra första. Ett störningsmoment var också att takten på serveringen var så hög att vi inte hann äta upp förrän nästa rätt stod på bordet och kallnade.
Jag gillar inte att känna mig stressad när jag betalar dyrt för en middag, särskilt inte i en halvtom lokal.

Farang är verkligen värd ett besök men om jag går dit igen kommer jag definitivt att istället satsa på en rätt istället och då soft shell crab som var ljuvlig eller den knaperstekta grisen som under sin söta knäckiga yta smälte i munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar