söndag 16 februari 2014

Buljongkok

Rara L frågade mig för ett tag sedan efter en beskrivning av hur jag kokar buljong. Metoden är densamma oavsett om det är kyckling eller köttbuljong. Det finns säkert hundra sätt att göra det på men så här gör jag:

Ta en majskyckling (om du vill ha köttet), alternativt en eller två kokhöns (om du inte vill ha köttet bara göra buljong). Vill du göra köttbuljong brukar högrev fungera bra men se till att du får några köttben med också.
  • Skölj kycklingen i kallt vatten
  • Stoppa ner kycklingen/hönsen/köttet i en stor kastrull med kallt vatten så kycklingen/köttet är helt täckt
  • Koka upp och skumma
  • Lägg i grovt skurna rotfrukter (jag brukar ta gul lök, morötter, selleri och palsternacka), några pepparkorn och lagerblad
  • Låt sjuda på svag värme 1 - 1 1/2 timme
  • Lägg i en knippe persilja (eller bara stjälkarna) när det är ca en kvart kvar
  • Ta upp kycklingarna/köttet (är det majskyckling brukar jag efter att ha plockat bort köttet stoppa tillbaka skrovet i kastrullen så får det sjuda nån timme till). 
  • Reducera (om jag har bråttom brukar jag stoppa i någon buljongtärning eller fond).
  • Frys in i portionsförpackningar.
 Köttet brukar användas till pepparrotskött eller nåt liknande. Kokhönsen har gjort sitt efter koket så de brukar jag bara kasta.

1 kommentar:

  1. Tusen tack! Det här skall jag testa redan nu i veckan! Kram L

    SvaraRadera