lördag 4 juni 2011

Buljongkok

Dagen började med en viss aktivitet från min sida. Sorterade bort vinterkläderna och tog fram sommarkläderna och kokade 4 liter kycklingbuljong att fylla frysen med. Jag är smått galen i buljong och äter det till middag ett par gånger i veckan. Kött, kyckling och ibland grönsaksbuljong. Med en smörgås till. Den perfekta middagen.

Det är så lätt och blir fantastiskt gott. Man stoppar ner en kyckling eller två i en stor kastrull med kallt vatten, kokar upp och skummar. Sen knölar jag ned olika grönsaker (idag blev det morötter, lök och selleri), några pepparkorn och lagerblad. Sen får det sjuda på svag värme nån timme innan jag tar upp kycklingen och plockar bort köttet och sedan stoppar jag tillbaka skrovet i kastrullen så får det sjuda nån timme till. I med persiljestjälkar, reducera och tillsätt ev nån buljongtärning/fond. Sen fryser jag in det i portionsförpackningar. Världens billigaste och godaste mat.

Sen planterade jag mig på balkongen med lemonad och en bunt tidningar. Precis vad jag längtade efter.

Vad har ni gjort idag?

3 kommentarer:

  1. Massor! Men buljongkok stod inte på schemat. Men vad gäller matlagning blir det fisk på menyn ett tag!

    SvaraRadera
  2. Härligt att få massa gjort! Jag är urkass på att laga fisk, jag måste gå i skola hos dig:-)

    SvaraRadera
  3. Using a range of quality fabrics and materials,
    coach outlet store online

    are durable and modish. No wonder they are loved by million of fad-seekers.You'll get full refund when the items at the
    coach outlet store

    are not available in stock. High safety and prompt delivery is guaranteed.I heard of
    coach outlet online

    through the advertisement when I was shopping. And now I often brow the webpage and buy Coach bags online.

    SvaraRadera